دیگر شاید سایه ایی در تاریکی باشد. چرا؟!!

دیگر شاید سایه ایی در تاریکی باشد. چرا؟!!

ارتباط ایرانشهر دیگر شاید سایه ایی در تاریکی باشد. دیگر شاید نای راه رفتن واز پله بالا رفتن و از بالای سن مخاطبان را نگریستن را نداشته باشد . دیگر شاید نفس وی را همانند قدیم یاری ندهد . نفسی که در جشن های 2500 ساله هنر موسیقی بلوچ و ایرانی را به رخ جهانیان کشید .

آری با دل زخم دیده ی وی چه می توان کرد ؟ که گفت : اگر رییس قبلی ارشاد اینجا بود پایم را در این محل نمی گذاشتم .!!!!

ادامه مطلب ...

ساحت رازآلود یک موسیقی

 

رسول بخش زنگشاهی نوازنده سرود از بلوچستان

  

رسول بخش زنگشاهی نوازنده  سرود (قیچک) از بلوچستان 

ساحت رازآلود یک موسیقی  

هوشنگ سامانی

یکی از شب های زمستان سال 1383 خورشیدی (2004 میلادی) با دیدن یک اجرای منحصر به فرد از نوازندگان سیستان و بلوچستان در سالن همکف هتل گواشیر کرمان، قلم حیران، عنان از من ستود و این نوشته پدید آمد. آن روزگار از ابزار صدا و تصویر چیزی در دست من نبود. در نتیجه این مطلب را بدون صدا و عکس مستند می خوانید. البته خیلی ها دوریبن و ضبط داشتند و حسابی برداشتند ولی چه کردند نمی دانم. وقتی به تهران برگشتیم، یکی دو روز بعد این مطلب در روزنامه همشهری که ویژه نامه روزانه ای برای جشنواره موسیقی فجر داشت، به چاپ رسید. اینک دگر باره در برابر دیدگان هنرور شما گرامیان می گذارم. به امید آن که روزی روزگاری بتوانم از آن همه صدا و تصویر برداشته شده، چیزی بیابم و کام تان را سیراب کنم.

ادامه مطلب ...

خزان موسیقی بلوچستان

خزان موسیقی بلوچستان 

 نیک‌محمد بلوچ‌زهی

سالِ نود سالی غم‌انگیز برای موسیقی بلوچستان به شمار می‌رود. با کوچ راویان بزرگ موسیقی حماسی بلوچ، استادان کمالان هوت و غلام‌قادر رحمانی این‌ بار قرعه به نام بزرگان موسیقی مردمی بلوچ افتاد و استاد ماشاءالله بامری و استاد غلامرسول دینارزهی در فاصله اندکی از همدیگر، موسیقی بلوچ را بی‌پناه‌تر از قبل نمودند. حال با یتیم شدن موسیقی آوازی، نوبت به بی‌سرپناه شدن سازهای این موسیقی کهن رسیده است. ساز دونلی که امید می‌رفت بعد از کهن‌مردِ موسیقی بلوچ، استاد اسپندار وارثی درخور داشته باشد، این آخرین امید خویش را با درگذشت موسی بلوچ از دست داد. با درگذشت این نوازنده‌ی جوان دونلی، آینده‌ی این ساز منحصربه فرد موسیقی بلوچستان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. امید است که دست اندرکاران موسیقی نواحی ایران فکری جدی‌تر جهت حراست از نغمه‌ها، آواها و آلات موسیقی نواحی ایران بنمایند.

ادامه مطلب ...

«موسی بلوچ» رفت و موسیقی بلوچ از نفس افتاد!

Balutch- 25 Dey 90- Moussa.jpg

«موسی بلوچ» رفت و موسیقی بلوچ از نفس افتاد!

محمد بلوچزهی

تا پا بر عرصه صحنه می گذاشت و «دونلی» بر لب؛ انگار که همه را جان می داد این جادوگر جوان موسیقی بلوچستان و وقتی نفس قدرتمندش را بر ساز می افزود دیگر کس را مجال گفتن نبود چه برسد به رفتن و یا پایان یافتن.
«موسی بلوچ» دونلی نواز(دونی نواز) نامی بلوچستان را مرد نفس طلایی موسیقی لقب نهاده بودند اما چه زود در آغاز دهه چهارم زندگی از نفس افتاد و به دنبال یک واقع تلخ و تاسف بار با رفتن موسی بلوچ موسیقی بلوچ نیز از نفس افتاد.

ادامه مطلب ...