ترانه هایی که زمزمه می کنیم

[PDF]

ترانه هایی که زمزمه می کنیم

موسیقی محلی بلوچی آهنگساز:دینا زهی؛ ماشاالله بامری خواننده:ماشاالله بامری (6:40)

تور اروپایی استاد شجریان از ترکیه آغاز می‌شود

shajarian shahnaz small تور اروپایی استاد شجریان از ترکیه آغاز می‌شود

استاد آواز ایران و گروه شهناز تور اروپایی خود را با اجرای کنسرت در شهر استانبول آغاز می‌کنند.به گزارش مجله‌ی موسیقی ملودی اجرای آثار جدید در تور اروپایی محمدرضا شجریان و گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی از کشور ترکیه آغاز می‌شود و تهیه‌ی بلیت کنسرت استانبول استاد شجریان نیز از طریق سایت دل‌آواز امکان‌پذیر است.

ادامه مطلب ...

به یاد ماشاء‌الله بامری، خواننده و نوازنده تنبورک بلوچستان

به یاد ماشاء‌الله بامری، خواننده و نوازنده تنبورک بلوچستان/گزارشی از سفر به قلب مکران

محسن شهرنازدار؛ روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران از جمله کسانی است که در زمینه موسیقی و پاسداشت آن فعالیت های قابل توجهی را انجام داده است. او به یاد ماشاءالله بامری خواننده و نوازنده تنبورک بلوچستان که مظلومانه زیست و مظلومانه جان به جان آفرین تسلیم کرد مطالبی را به رشته تحریر درآورده و برایمان ارسال نموده است ما نیز بازنشر آن را از سایت همشهری آنلاین در ادامه می آوریم:

ماشاالله بامری،خواننده سوتی و نوازنده تنبورک بلوچستان اول مرداد ماه امسال بر اثر بیماری سرطان ریه درگذشت.

سال ۱۳۸۰ گزارشی از سفر به بلوچستان نوشتم که ماشاالله بامری در آن نقش محوری داشت.این گزارش با یاد و احترام به او و پس از ده سال منتشر می شود.

ادامه مطلب ...

هنر وهنر مند

هنر وهنر مند

موسیقی قوت روح است وهنر جوهر آن

رسم روشن نگری کار هنر مندان است

هنر آفرینش انسان است. به توان ، اثر و کار ی که از تصور آفرینش انسان شکل یافته است، آنرا هنر می گویند .طوریکه معلوم است اصل در هنر زیبایی است . با هنر میتوان ابزار را خلق کرد وبه جهان ارایه داشت .هنر های سنتی وهنرهای زیبا در بعد های مختلف بیانگر خلاقیت انسان است .

زیبا شناسی ، موسیقی ، رسامی ، خطاطی ، نقاشی ، سنگتراشی ، رقص ، تئاتر ، فیلم سینما ، وسایر حرکات وآفریده ها ی پسندیده زیبا شامل مکتب هنر میشود .هنر انعکاس فعالیت ها و ذوق مردم است که یکی از شعب آنرا موسیقی تشکیل میدهد .موسیقی به مثابه باز تاب آرمان های مردم وبیان واقعیت های عینی ، خواستاری وکفتاری مردم میباشد که آفریده های هنری انسان هنر را برای تسکین خاطر از آلام ومصیبت ها بر می گزیند .

ادامه مطلب ...

یادداشتی از سید ابوالحسن مختاباد: به یاد ماشاء الله بامری

به یاد ماشاء‌الله<br />
بامری

یادداشتی از سید ابوالحسن مختاباد: به یاد ماشاء الله بامری
منبع خبر:
موسیقی بلوچستان چهره‌ای برجسته را از دست داده است. ماشاء‌الله بامری در اوج کار هنری از یک سو و مدیریت هنری با همان شیوه‌های سنتی از دیگر سو بود.
کمتر هنرمند علاقه‌مند موسیقی نواحی ایران می‌تواند اجرایی از موسیقی تنومند و با ظرفیت منطقه بلوچستان را به یاد آورد و در
کنارش،صدای منحصر به فرد بامری را از خاطر ببرد. گویی این صدای لرزش‌دار تاثیرگذار با آن موسیقی عجین شده بود.
ادامه مطلب ...

موسیقی درمانی می تواند به افسردگی کمک کند

دفتر نت

موسیقی می تواند تاثیری درمانگر داشته باشد

محققان در فنلاند می گویند که موسیقی درمانی می تواند برای درمان افسردگی، حداقل در کوتاه مدت، به کار گرفته شود.

در این تکنیک از ارتباط غیرکلامی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد.

ادامه مطلب ...

شجریان: موسیقی بلوچ از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است

محمدرضا شجریان

شجریان: موسیقی بلوچ از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است

محمدرضا شجریان در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا کمال خان هوت گفت:‌موسیقی بلوچستان بی شک یکی از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است.

در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا کمال خان هوت که شب گذشته در تالار آسمان فرهنگستان هنر با حضور محمدرضا شجریان، محمدرضا درویشی، ایرج نعیمایی، احمد مسجد جامعی و تنی چند از پژوهشگران بلوچ برگزار شد، ابتدا گروه موسیقی بلوچستان به اجرای برنامه پرداخت و سپس محمدرضا شجریان با اشاره به تنوع موسیقی ایران گفت: موسیقی ایران زمین ترکیبی متنوع و غنی از مجموعه نغمه‌ها و آواهایی است که گوشه گوشه این دیار ساخته و پرداخته شده است و موسیقی بلوچ بی شک یکی از تاثیرگذارترین موسیقی اقوام است.

ادامه مطلب ...

دینی عالم ءُ آیانی اگده پہ بلوچی زبان ءَ

For Ladies by s.chocolate
دینی عالم ءُ آیانی اگده پہ بلوچی زبان ءَ
عبدالوهاب ایران نژاد
باوچی زبان ءِ دیمروی ءَ دینی عالم ءُ پیشونکاں یک مزنیں کِردے هست بلوچی زبان ءُ ادب یک دَورے « ملائی» گوْشگ بیت اِے دَورءَ کہ رند چہ بلوچی کلاسیکل دَورءِ شاعری انت مزنیں شاعر دینی عالم ءُ زانتکار بیتگ انت الّم ءَ اِے دَور ءِ دینی عالماں دین ءِ زبان بزاں عربی پہ جوانی زانتگ ءُ پہ آزبانءَ هم هنچو بلوچی ءَ دزرس اِش بیتگ کہ لچّہ ءُ رَم بہ نبیس اَنت.
ادامه مطلب ...

معرفی موسیقی درمانی(گواتی)

Music at Dhakshinachitra by sridhar_flickr (Back after a hiatus)

معرفی موسیقی درمانی(گواتی)

موسیقی درمانی یا گواتی یک نوع موسیقی است که بر روح جسم انسان خیلی تاثیر می گذارد

این نوع موسیقی در حال حاضر در شهرستان نیکشهر وجود دارد که همه اعضای آن بالای ۵۰ سال سن دار ند. اعضای این گروه ۶ نفر هستند که به سرپرست گروه خلیفه می گویند. محمود بلیده: سرپرست گروه( خلیفه) سلیمان درزاده.. مجید بن...عیسی بلیده...عثمان بزن...علی بلیده...

ادامه مطلب ...

دونلى نواز بلوچ

دونلى نواز بلوچ
شهاب میرزائى

جادۀ زاهدان-خاش خشک است و تا چشم کار می کند برهوت و بیابان. اما از دوراهی خاش-ایرانشهر به یمن حضورتفتان کوه و دوقلوهای آتشفشانی اش مسیری سبز آغاز می شود.

هر چقدر به پهره قدیم یا همان ایرانشهر جدید نزدیک می شویم، جاده پر پیچ و خم تر می شود و خاک و خاشاک، جایش را به صخره و سبزی می دهد.

ادامه مطلب ...

موسیقی بلوچستان

موسیقی بلوچستان

موسیقی که در زمان کنونی در بلوچیستان میشنوید با موسیقی اصل بلوچی به چندین دلیل تفاوت دارد . از دلایل قابل ذکر مسافت زیاد بین بلوچیستان و پایتخت بوده و عدم توجه رژیمهای گذشته به بینوائی, فقرو دور افتادگی مردمان این منطقه میباشد.از دیر باز مردمان این منطقه با کشور هندوستان تجارت و فرهنگ تنگاتنگی داشته اند .

ادامه مطلب ...

موسیقی مقامی سیستان و بلوچستان

Rock 'n soul by Recovering Sick Soul.

موسیقی مقامی سیستان و بلوچستان


موسیقی در بلوچستان بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم بلوچ است . از تولد تا مرگ، از اندوه تا شادی و درمان بیماری های جسمی و روانی و ...
نفوذ و تاثیر متقابل فرهنگ های بلوچی و هندی باعث شده است که طی چند قرن اخیر موسیقی بلوچی ازتاثیرات موسیقی هندی دور نماند . علت این تاثیر پذیری را شاید بتوان در انزوا و دور افتادگی بلوچستان، فقدان راه های ارتباطی و نیز عدم توجه دولت مرکزی به این منطقه و مجاورت آن با پاکستان جست و جو کرد . طی سالیان دراز بلوچستان بیش از آنکه زیر نفوذ فرهنگی ایران قرار داشته باشد، با جلوه های مادی و معنوی فرهنگ هند مواجه بوده است.
ادامه مطلب ...

نگاهی به زندگی استاد ملا کمال خان هوت

نگاهی به زندگی استاد ملا کمال خان هوت

شهین برهان‌زهی


تاریخ زندگی و فرهنگ هر ملتی همواره در فراز و نشیب‏ها گذشته است و در این میان همیشه مردان و زنانی شاخص و موثرتر بوده‏اند. نقش تعیین‏کننده فرد در جریانات اجتماعی، فرهنگی، هنری همواره در تاریخ دیده شده است؛ افرادی که ورای مفاهیم و موضوعات رایج رفته‏اند و به آنچه روزمره است بسنده نکرده‏اند و در تاریخ به شکل نوابغ، هنرمندان، دانشمندان، رهبران مذهبی و اجتماعی ظهور کردند.

ادامه مطلب ...

استاد عبدالستار بلوچ ــ غلامرسول دینارزهی ءِ زبان ءَ

استاد عبدالستار بلوچ ــ غلامرسول دینارزهی ءِ زبان ءَ
ردءُ بند دیوک : علی بخش دشتیاری .

استاد عبدالستار بلوچ خاندانی اسل ءُ نسب ءِ هساب ءَ ایرانی بلوچستان ، بمپور ءِ دمگ ، شهردراج ءِ مردمے بوتگ . کہ آهانی پت ءُ پیریں هما وهداں آتکگ ءُ کراچی ءَ لیاری ءِ علاقہ گل محمد لائن ءَ بنندجاهی بوتگ انت. استاد ستارءَ موسیقی ءِ هیل ءُ زانتکاری علمی صورتءَ چہ مئے آریپیں استاد فتح محمد نسکنتی ءِ پت هدامرزی استاد نظر محمدءِ گورءَ دربرتگ. وت ءُ شفی محمد ءَ هور. بهر هال اگں چش بچارۓ من ءُ استاد ستار ، جمیل مگسی ، آغا فیض، عبداله کُٹی نامینے بوتگ. ءُ دگہ لهتے کہ آهانی نام انی من ءَ یاد نہ انت ما درست یکیں مکتب ئیگ ایں . بہ قول اردو والایاں ما یکیں گرانہ ءِ مردم ایں ۔ پیش چہ ایشی کہ استاد ستار موسیقی ءِ پڑءَ بئیت .

ادامه مطلب ...

بلوچی سازءُ زیمل دیم پہ زوال انت

Borhanzahi in a Balochi consert in stockholm 2006 with Pahlawan Rasulbakhsh Zangshahi

بلوچی سازءُ زیمل دیم پہ زوال انت

عبدالوهاب ایران نژاد
هرقومی نوکیں ادب بہ بیت یا کہ ساز ءُ زیمل آئی ءِ بنپد کلاسیکل انت بلوچی نوکیں موسیقی بنپد هم باید انت بلوچی کلاسیکل موسیقی بہ بیت . بلے بژنی گپ ایش انت کہ مئے نوکیں سازءُ زیمل بلوچی کوهنیں ءُ کلاسیکل موسیقی بنیاد ءِ سرءَ ایر نہ انت. اے مزنیں تاوان ءَ بازیں سوبے هست. یکے اش انت کہ مئے کلاسیکل ءِ جنوک ئُ گشوکاں چوشیں علم ءُ زانتے نہ بیتگ کہ موسیقی میراثءَ آیوکیں نسلاں هیل بہ دینت.

ادامه مطلب ...

balochistan musicians 1906

    photo

    balochistan musicians 1906

    از بیوگرافی ماشاالله بامری تا تکذیب کمک مسوولان استانی

    از بیوگرافی ماشاالله بامری تا تکذیب کمک مسوولان استانی
    به استاد
    ماشاء‌الله بامری

    استـــون - صدیق حسین زاده ۲۷ جولای ۲۰۱۱ Estoun

    آوازخوان ، خنیاگر و نوازنده تنبورک سال ۱۳۳۰ در ایرانشهر متولد شد. او از ۸ سالگی آموختن «دهلک» را آغاز کرد و در نوجوانی علاوه بر آن، خوانندگی را نیز ادامه داد. بامری از سال‌های اولیه جشنواره موسیقی فجر در زمره نوازندگان و خوانندگان ثابت بخش موسیقی نواحی این جشنواره بود و سپس در جشنواره‌ها و همایش‌هایی چون آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نی‌نوازان و عمده جشنواره‌های موسیقی نواحی کرمان حضور یافت و بارها و بارها به دریافت جایزه ویژه و لوح سپاس نائل آمد

    ادامه مطلب ...

    افسوس هنرمند بزرگی را از دست دادیم

    دسته های گل نهادن بر مزار من چه سود

    در زمان بودنم یک شاخه گل دستم بده

    حیف که قدر این بزرگان مثل این استاد والا مقام و استثنایی رو زمانی که در کنارمان هستند اون جور که باید ستایش شوند نمی دانیم و بی نهایت افسوس و اه که آنم دیگر فایده ای ندارد.

    هنرمند بزرگی را از دست دادیم بسیار باعث تآسف است مردی توانا با صدای ماندگارش. یادش همیشه گرامی و روحش همیشه شاد باد

    هنرمند کیست و به چه کسی می توان گفت هنرمند؟ایا به هر کسی به واسطه اینکه هنر خود را در رشته ای که فعالیت می کند به جامعه می شناساند می توان گفت هنرمند؟از نظر من هنرمند کسی هست که علاوه بر اینکه با با ارائه اثری(در هر زمینه ای) به شهرت می رسد بتواند با ان به محبوبیت هم برسد،محبوبیتی که پول و شهرت نتواند تغییری در رفتار او با مردم داشته باشد.

    ادامه مطلب ...

    به یاد مـاشـاءالله بــامـری موسیقدان بلوچ که امروز به خاک سپرده

    به یاد مـاشـاءالله بــامـری موسیقدان بلوچ که امروز به خاک سپرده

    عـبـدالـسـتـار دوشــوکـی

    امـــروز پیکر مـاشـاءالله بــامـری یکی از نوازندگان و خواننده های سرشناس و صاحب سبک و نامدار بلوچ در قطعه هنرمندان گورستان شهرستان زادگاهش ایرانشهر، که شهر دلگان قبلاً جزوی از آن بود، به خاک سپرده شد. بامری که بعد از چندین ماه جدال با سرطان روده، دیروز در سن ۶۰ سالگی دار فانی را وداع کرد، نه تنها یکی از پیشکسوتان و مقام دان های خلاق موسیقی بلوچی بود بلکه جزوء مفاخر هنری استان سیستان و بلوچستان و ایران شناخته می شود.

    ادامه مطلب ...