خزان موسیقی بلوچستان

خزان موسیقی بلوچستان 

 نیک‌محمد بلوچ‌زهی

سالِ نود سالی غم‌انگیز برای موسیقی بلوچستان به شمار می‌رود. با کوچ راویان بزرگ موسیقی حماسی بلوچ، استادان کمالان هوت و غلام‌قادر رحمانی این‌ بار قرعه به نام بزرگان موسیقی مردمی بلوچ افتاد و استاد ماشاءالله بامری و استاد غلامرسول دینارزهی در فاصله اندکی از همدیگر، موسیقی بلوچ را بی‌پناه‌تر از قبل نمودند. حال با یتیم شدن موسیقی آوازی، نوبت به بی‌سرپناه شدن سازهای این موسیقی کهن رسیده است. ساز دونلی که امید می‌رفت بعد از کهن‌مردِ موسیقی بلوچ، استاد اسپندار وارثی درخور داشته باشد، این آخرین امید خویش را با درگذشت موسی بلوچ از دست داد. با درگذشت این نوازنده‌ی جوان دونلی، آینده‌ی این ساز منحصربه فرد موسیقی بلوچستان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. امید است که دست اندرکاران موسیقی نواحی ایران فکری جدی‌تر جهت حراست از نغمه‌ها، آواها و آلات موسیقی نواحی ایران بنمایند.

با توجه به فرهنگ مرده‌پرستی مشرق‌زمین، تا مدتی در مدح زنده‌یاد موسی بلوچ مطالبی نگاشته خواهد شد و با گذشت چند ماه، یاد و خاطره‌ی وی از ذهن همگان پاک خواهد شد. شاید بتوان چاره‌ی کار را در برگذاری بزرگداشت بازماندگان موسیقی نواحی جستجو کرد و از آنها به نحوی که درخورِ شان و منزلت هنری آنان باشد، دلجویی نمود. همه نیک می‌دانیم که اکثر هنرمندان این منطقه با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی قادر به پرداخت هزینه‌های پزشکی خود و خانواده نیستند. خیلی از عزیزان شغل دومی برای گذران معیشت برگزیده‌اند. کسی که باید با فراغ بال به ضبط و گردآوری نغمه‌های کهن ایران زمین همت بگمارد، متاسفانه دل‌مشغولی‌های گذرانِ زندگیِ شرافتمندانه وی را از این مهم باز می‌دارد.

چه خوش است که قدر این داشته‌های فرهنگی هنری خویش را در زمان حیات‌شان بدانیم حتی با تقدیم شاخه گلی. چه خوب است که با نگه‌داشتن حرمت هنر و هنرمندانمان در اعتلای فرهنگ این مرز و بوم بکوشیم. چه عالی خواهد بود که با برگزاری مراسم بزرگداشتی دل این عزیزان را شاد نگه داریم و انگیزه‌ی آنان را چند برابر نماییم. به قول شیخ اجل سعدی:

گر توانی که بجویی دلم، امروز بجوی

ورنه بسیار بجویی و نیابی بازم

چه خوش گفت زنده‌یاد استاد مشکاتیان بزرگ‌مرد موسیقی ایران زمین در مراسم بزرگداشت خویش:

گل رفت

کسی که دل سرایش کردند

او رفت کسی که جان فدایش کردند

دیدید گرش، ز من بگویید به او

باران باران گریه برایش کردند

آره یکی دیگر از گل‌های موسیقی بلوچستان پر کشید، قدر گلدان خویش را بدانیم و نگذاریم که بیش از این پژمرده گردد.

با تشکر

نیک‌محمد بلوچ‌زهی

بیست‌وچهارم دی‌ماه نود

زنده‌یاد موسی بلوچ

 زنده‌یاد غلامرسول  دینارزهی

 

 

زنده‌یاد ماشاءالله بامری 

زنده‌یاد کمالان هوت

زنده‌یاد غلام‌قادر رحمانی

http://balouchzahi.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد