معرفی موسیقی درمانی(گواتی)

Music at Dhakshinachitra by sridhar_flickr (Back after a hiatus)

معرفی موسیقی درمانی(گواتی)

موسیقی درمانی یا گواتی یک نوع موسیقی است که بر روح جسم انسان خیلی تاثیر می گذارد

این نوع موسیقی در حال حاضر در شهرستان نیکشهر وجود دارد که همه اعضای آن بالای ۵۰ سال سن دار ند. اعضای این گروه ۶ نفر هستند که به سرپرست گروه خلیفه می گویند. محمود بلیده: سرپرست گروه( خلیفه) سلیمان درزاده.. مجید بن...عیسی بلیده...عثمان بزن...علی بلیده...

کار اصلی این گروه درمان بیمارانی است که از نظر روحی و روانی مشکل دارند یا به اصطلاح دیگر جن زده هستند. به گفته خلیفه این گروه(محمود بلیده) این رسم در زمان پیامبران مرسوم بوده ولی به این شکل کنونی نبوده است. در مورد کسانی که جن زده هستند اگر شخص جن زده مرد باشد اتاق یا جایی که برای مراسم آماده می کنند هر کسی می تواند در آن جا حضور داشته باشد ولی اگر زن باشد آن را در پشت پرده ای قرار می دهند و فقط اعضای گروه به اجرای مراسم می پردازند که این مراسم احتمال دارد تا ۱۵ شب ادامه یابد و بعد از ۱۵ شب شخص جن زده به حالت اولیه خود باز می گردد و جن نیز از وجودش بیرن خواهد رفت.

ساز مورد استفاده در این مراسم دف نام دارد که نام محلی ( بلوچی) آن به دف بزرگ که خلیفه آن را می نوازد سماء می گویند و به دو دف دیگر که دو نفر از اعضا آن را می نوازند کیسری می گویند.

با تلاش و پیگیر های آقای محمد انور بیجارزهی رئیس اداره فر هنگ و ارشاد اسلامی نیکشهر این گروه توانست در چندین منطقه کشور اجرا نماید که با استقبال گسترده مردم مواجه شد. تمامی اعضای این گروه از قشر فقیر و بی بضاعت هستند که از راه کارگری معیشت خود را بدست می آورند. هر چند که تلاشهای زیادی توسط اداره فرهنگ و ارشاد نیکشهر در جهت تعیین مستمری برای اعضای این گروه نموده ولی فقط دو نفر آنها کمترین حقوق ماهیانه که ۷۰۰۰۰ هزار تومان می باشد دریافت کنند.

نگرانی که متوجه این موسیقی است این است که با اینکه تمامی آنها بالای سن ۵۰ سال دارند کسی دیگر این نوع موسیقی درمانی را نیاموخته که با از دست رفتن این اعضاء این موسیقی نیز به زیر خاک می رود. انتظاری که از مسئولین می رود این است که در جهت ماندگار کردن چنین موسیقی نیاز به بودجه و اعتباراتی است که اولا درآمد این قشر را تامین کند بعد تدابیری بیندیشد که این موسیقی را به طور علمی در بیاورد و آن را که علاقمندان زیادی دارد آموزش دهد.

علی اصغر رحماندوست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد