استاد کمال خان هوت به تاریخ و جاودانگان پیوست !

molla%20kamalkhan%20hoot by you.

استاد کمال خان هوت به تاریخ و جاودانگان پیوست !

استاد کمال خان هوت به تاریخ و جاودانگان پیوست ! اندوه و غم نهایت دارند ، اما غمها و اندوه هایی وجود دارند که نهایت آنها نه در یک برهه زمانی بلکه سده ها احساس خواهد شد .
انسانها در ماهیت و هویت یکسان هستند ، کسانی با استعدادتر و کسانی کم استعدادتر . اما همیشه درد ها را فقط استعدادهای علمی تعیین نمیکنند . انسانهای دانشمندی دار فانی را وداع میکنند ، پروژه تحقیقی آنها توسط دیگر دانشمندان و شاگردان وی دنبال میشود . اما اساتیدی همچون کمال خان هوت و غلامقادر ، که هستی تاریخ شفاهی ، فرهنگ و ادب شفاهی ، شعر و احساسات حماسی یک جامعه را در سینه خود داشته اند ، هنوز صدها و چه بسا هزاران بیت را درحافظه خود حفظ نموده و کسی زحمت پیاده کردن آنها را بر روی کاغذ به خود نداد ، رفتن آنها باعث خسران ملتی برای دهه ها خواهد بود .
  

اساتید جامعه بلوچستان که استاد کمال خان نیز از جمله نخبگان آن بشمار میرود ، نه تعلیم یافتگان کدام مکتب سیاسی و فکری بوده اند و نه فارغ التحصیلان کدام مرکز آموزشی عالی و ... . اکثر قریب به اتفاق آنها پابرهنگانی از جنس دیگر مردم بلوچ بوده اند ، حتی اینکه کدام مشوقی داشته اند ، زیر سوال است . آنها نه تنها کدام مشوقی نداشته اند ، بلکه همیشه نگاه ها و کلام شماتت آمیز اطرافیان ، مانع ادامه راه آنها بوده است .
جامعه به آن چیزی روی خوش نشان میدهد که مورد احترام و تفقد « بالا » ئی ها باشد ، منبع عایدات آنی فرد و اطرافیان وی باشد . نه اینکه قدم را بر خار مغیلان نهادن .
استاد کمال خان به اوج شهره ای انسانی ، محبوبیت ، دانش در فنّ خود ، به پادشاهی بر قلوب ملت بلوچ دست یافت ، آنهم در زمانی که شب پرستان چهار چشمی مراقب هر حرکت و هر کلام انسان ها بودند تا مبادا به کسی گفته باشی که دوستش داری ...
آری استادی بزرگوار دیگر در میان ما نیست و چهره در نقاب مرگ و نیستی ، در نقاب جاودانگی و خاک سپرد ، اما آهنگ و کلام سحر انگیز و جاودان وی همیشه همراه ماست آنگاه که از شجاعت و مردانگی میر کمبرها میسراید ، یا از حماسه مقاومت دادشاهها در مقابل قاتلین آن سخن میگفت .
انسانها بنابر عمل اجتماعی آنها و جایگاهشان در میان اجتماع ، در تاریخ آن جامعه دارای نقشی روشن و یا نا روشن میباشند ، اما این حقیقت مسلمی است که در تاریخ اجتماعات بشری هستند افرادی که سر فصلی در تاریخ ملت خویش ، فرهنگ آن جامعه بوده و خواهند بود و با حروفی درخشان و برجسته در تاریخ ملت خویش یاد خواهند شد و به یقین ملا کمال خان هوت از زمره چنین شخصیتهای محبوب ، شجاع ، وارسته و پاک خواهد بود . هیچ گزاف نیست اگر گفته شود که ملتی در ماتم مرگ استاد کمال خان سوگوارند
.
کریم بلوچ _ تـَهـل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد