هنرمندان موسیقی در کنار هم بودن را جشن گرفتند

هنرمندان موسیقی در کنار هم بودن را جشن گرفتند
جشن خانه موسیقی به مناسبت سالگرد تاسیس این خانه شامگاه دوشنبه ۲۳مهر با حضور هنرمندان، برخی مسئولان هنری ، اعضای خانه موسیقی و مردم علاقمند در تالار بزرگ کشور برگزار شد.
در ابتدای مراسم هفتمین جشن خانه موسیقی نماهنگی کوتاه از هنرمندان از دست رفته در سال گذشته پخش شد و یاد پرویز یاحقی نوازنده ویولن ، منصور سینکی نوازنده تار و همچنین محمدعلی بهاری بار دیگر در میان اهالی موسیقی زنده شد. پس از آن مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در سالن از دبیر جشن خواست تا به عنوان اولین سخنران گزارشی از عملکرد خانه موسیقی و همچنین کم و کیف برگزاری این دوره از جشن موسیقی را ارائه دهد.

همه ظرفیت هنر موسیقی را به کار می گیریم
حمید رضا نوربخش ضمن خوش آمدگویی به هنرمندان و حاضرین در سالن درباره فعالیت خانه موسیقی در یک سال گذشته گفت : از زمانی که مدیریت خانه موسیقی را از یک سال گذشته تا کنون به عهده گرفتم تمام تلاش من و هیئت مدیره خانه موسیقی در جهت اعتلا و رشد این هنر در خانه خودش بوده است و در این یک سال روند بیمه شدن هنرمندان در خانه موسیقی سرعت گرفته و مرز بیمه شدگان به چهار هزار نفر رسیده است و قرار است به زودی تعاونی مسکن را نیز در این خانه راه اندازی کنیم.
مدیرعامل خانه موسیقی یکی دیگر از دستاوردهای خانه موسیقی را برگزاری کنسرت های متعدد در شش ماه اول سال دانست و گفت : حضورهنرمندان شاخص و صاحب سبک برای برگزاری کنسرت در شش ماه اول سال یکی از بهترین اتفاق های خوب و نیکو در حوزه موسیقی بود ، به این معنا که هنرمندان عزیز در فضایی مناسب عزم خود را جزم کردند تا با برگزاری کنسرتهای پی در پی بار دیگر با یکدیگر تجدید پیمان کنند و این باهم بودن از جمله دستاوردهای خانه موسیقی در یک سال اخیر است و به گمانم این حضور پرشور یک اتفاق بزرگ تاریخی است که در تقویم به ثبت خواهد رسید به همین دلیل خانه موسیقی در نظر دارد تا پایان این سال نیکو همه موجودیت هنر موسیقی را به صحنه آورد.
وی در پایان ضمن ابراز خشنودی از دریافت نشان شوالیه توسط شهرام ناظری و تبریک به جامعه هنری گفت در سال آینده و در جشن بعدی از بهترینهای موسیقی سال تقدیر می شود.


پس از پایان صحبتهای حمید نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی، حسین علیزاده
در میان تشویقهای پرشور تماشاگران به روی صحنه آمد و قطعاتی را به صورت بداهه نوازی
با ساز شورانگیز اجرا کرد .
در ادامه این مراسم دکتر احمد جلالی نماینده سابق ایران در یونسکو به روی صحنه آمد و درباره دیدگاه این شاعر ایرانی نسبت به هنر موسیقی سخن گفت.
پس از شعرخوانی و سخنرانی دکتر جلالی نماهنگی از هنرمندان در خصوص وظایف خانه موسیقی به نمایش گذاشته شد که در آن هنرمندانی چون هوشنگ ظریف، محمدسریر، شاهین فرهت، نادر مشایخی، داود گنجه ای، پرویز مشکاتیان و همچنین محمدرضا شجریان و حسین علیزاده درباره وظایف خانه موسیقی سخن گفتند.
بهبود روابط هنرمندان از وظایف خانه موسیقی است

محمدرضا شجریان درباره وظایف خانه موسیقی گفت : یکی از وظایف خانه موسیقی بهبود روابط بین هنرمندان است و در این راستا هنرمندان خانه موسیقی باید این خانه را از خودشان بدانند و با اعتماد به این نهاد صنفی فعالیتهای خود در را پیش ببرند.
پس از نمایش این نماهنگ گروه موسیقی مقام ایرانشهر به سرپرستی ماشالله بامری قطعاتی با عنوان "مه گل"،"بالی کپوتان"و "الله منی" را اجرا کردند ضمن اینکه قرار بود شیرمحمد اسپندار نوازنده دونلی این گروه را همراهی کند اما به دلیل بستری شدن در بیمارستان از همراهی گروه موسیقی ایرانشهر باز ماند.
با به پایان رسیدن این بخش مراسم تقدیر از پرویز مشکاتیان نوازنده صاحب سبک سنتور انجام شد،اما قبل ازآن قطعه فیلمی درباره زندگی و کار وی پخش شد که در آنجا مشکاتیان از داریوش صفوت به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کسانی که در زندگی حرفه ای او نقش بسزایی داشته یاد کرد.
سید عباس سجادی(مجری) پس از پخش فیلم ابتدا پیام داریوش صفوت راکه به مناسبت بزرگداشت این نوازنده سنتورارسال کرده بود قرائت کرد و پس از آن فرهاد فخرالدینی و محمدرضا شجریان به درخواست مجری برنامه برای اهدای لوح و تندیس خانه موسیقی دعوت شده تا به روی صحنه بیایندو به این ترتیب بود که پرویز مشکاتیان شانه به شانه محدرضا شجریان در میان تشویق بی امان تماشاگران بر روی صحنه حاضر شدند.
محمدرضا شجریان پس از اهدای این جایزه به مشکاتیان گفت : این جایزه باید خیلی زود تر از اینها به مشکاتیان داده می شد ولی باز هم همین فرصت غنیمت است و خوشحالم این شب پرخاطره را در کنار شما می گذارانم و امیدوارم پرویز به هیمن منوال ادامه دهد و ما هم در کنارش خواهیم بود.
اجرای ارکسترگروه زهی پارسیان از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده در جشن خانه موسیقی بود که قطعاتی از موسیقی کلاسک را اجرا کردند.

بعد از اجرای گروه موسیقی پارسیان معرفی کوتاه تصویری از فعالیت گروه کامکارها انجام شد و پس از آن مصطفی کمال پورتراب و داود گنجه ای برای اهدای جایزه به روی صحنه آمدند و گنجه ای درباره خانواده کامکارها و حسن کامکار پدر این خانواده هنرمند سخن گفت و پس از پایان سخن این موسیقیدان پیشکسوت "پشنگ کامکار" به نمایندگی از گروه موسیقی کامکارها جوایزرا دریافت کرد.
اجرای گروه موسیقی کامکارها پایان بخش هفتمین جشن خانه موسیقی بود، این گروه قطعه "خانه ام ابریست" با شعری از نیما یوشیج ورباعیات خیام، اثر ارسلان کامکار را اجرا کردند.
* در حاشیه
- اشتیاق و استقبال تماشاگران هنگام ورود هریک از هنرمندان آنقدر زیاد بود که مسئولان حاضر در سالن این علاقمندان را به سختی بر جای خود مستقر می کردند؛ این ازدحام با ورود استاد محمدرضا شجریان به اوج رسید.
- معاون امور هنری وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر وزارتی ارشاد، رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما،مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و مدیرعامل خانه هنرمندان از جمله مسئولان شرکت کننده در این مراسم بودند.
- کثیف بودن تالار کشور به حدی بود که توجه همگان را جلب می کرد؛ گفته می شد این تالار پس پایان جشن رمضان نظافت نشده است.
- بسیاری از حضار آمده بودند تا شاهد اجرای پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان باشند اما این اتفاق نیفتاد.
فارس :محمدرضا شجریان در هشتمین جشن خانه موسیقی گفت: برای پرویز مشکاتیان زودتر از اینها باید بزرگداشت گرفته می‌شد ولی همین هم غنیمت است.
مراسم هشتمین جشن خانه موسیقی شب گذشته به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی با عنوان شب موسیقی، با حضور هنرمندان عرصه موسیقی از جمله محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، فرهاد فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب،محمد سریر،هوشنگ ظریف و تنی چند از مسئولین حوزه موسیقی همچون محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری ارشاد،کرم‌رضا پیریایی رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما و ... در تالار وزارت کشور برگزار شد.
*جشن خانه موسیقی،جشن عشق و موسیقی است
در ابتدای مراسم و بعد از پخش نماهنگی از برگزاری جشن دوره‌های قبل،حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت:امشب،شب باشکوه، به یادماندنی و فراموش نشدنی است. هرساله این جشن در تالار وحدت برگزار می‌شد اما به دلیل ظرفیت کم این تالار،جشن امسال را در تالار وزارت کشور و با حجم بالاتر برگزار کردیم.محور اصلی جشن و گردهمایی ما عشق و موسیقی است و من نیز در مدت یک سال مدیریتم در خانه موسیقی سعی کردم خود را مصروف این هنر کنم تا بتوانم با همکاری اساتید موسیقی،این هنر را رشد و شکوفا دهیم و هنرمندان را ارج نهیم.
وی با اشاره به فعالیت‌های خانه موسیقی طی یک سال گذشته افزود:دراین یک سال بیمه هنرمندان سرعت گرفت و تعداد بیمه‌شدگان به چهار هزار نفر رسید و این خود رقم قابل توجهی است و امیدوارم ادامه یابد.
همچنین تعاونی مسکن خانه موسیقی تأسیس شد و دوستان می‌توانند با عضو شدن در این تعاونی از زمین‌های مربوط به خانه موسیقی استفاده نمایند.در سال 86 چندین کنسرت را به صحنه آوردیم که این کار کمی نبود و مردم هنردوست نیز با استقبال خودشان نشان دادند که چقدر تشنه موسیقی هستند.کنسرت‌های پیاپی حاکی از این بودکه هنرمندان عزم خود را جذب کرده‌اند تا به صحنه بیایند.
این خواننده ادامه داد: در بحث آموزش برای ساماندهی موسیقی تلاش‌های بی‌شماری را انجام دادیم به طوری که هر هفته با شورای هیئت داوران چهار آزمون در خانه موسیقی برگزار می‌شود و متقاضیانی که قصد تأسیس آموزشگاه و یا تدریس را دارند می‌توانند با حضور در این جلسات مجوز خود را از خانه موسیقی دریافت نمایند.
وی بیان داشت:از دیگر فعالیت‌های خانه موسیقی برگزاری مستر کلاس‌هاست که طی برنامه ریزی‌های به عمل آمده اساتید موسیقی مستر کلاس‌های خود را برای هنرجویان برگزار می‌کند.یکی دیگر از رویدادهای خانه موسیقی تعیین و فعال شدن شورای عالی خانه موسیقی به ریاست محمدرضا شجریان است که امیدوارم با همکاری اعضای این شورا قدم‌های مؤثر و مهمی برداشته شود.
*بداهه نوازی حسین علیزاده در جشن هشتم
در ادامه این مراسم حسین علیزاده با ساز شورانگیز به بداهه نوازی در دستگاه‌های موسیقی پرداخت.علیزاده در چند وقت اخیر بعد از اجرا در تالار بزرگ کشور همراه با گروهش در جشن خانه سینما به روی صحنه رفت و این بار نیز با حضور در هشتمین جشن خانه موسیقی با ساز شورانگیز خود برای دقایقی به بداهه نوازی پرداخت.


*یاد مولانا در سال مولانا
احمد جلالی نماینده سابق ایران در یونسکو در جشن خانه موسیقی در خصوص سال مولانا گفت:هیچ کس و هیچ جای دنیا بزرگان ما را از جمله مولانا مصادره نکرده‌اند.مولانا شاعر برجسته و بلندآوازه پارسی است که چندی پیش سند مدال مولانا نیز در یونسکو تنظیم شد و این خود گویای این است که مولانا متعلق به ایران است.
وی ادامه داد: هرجا که از مولانا تجلیل شود در واقع تجلیل از ایران است چون او متولی زبان فارسی است.
جلالی با ارائه سند مدال مولانا و خواندن متن این سند اعلام کرد که مولانا تنها متعلق به ایران است
*طنین موسیقی بلوچ در تالار وزارت کشور
بعد از صحبت‌های جلالی نماهنگی در مصاحبه با اساتید موسیقی در خصوص فعالیت‌های خانه موسیقی پخش شد و سپس گروه موسیقی ایرانشهر از استان سیستان و بلوچستان به اجرای قطعاتی از موسیقی محلی خود پرداختند.در این اجرا قطعاتی چون مه گل،بالی کپوتان و لاشار کوران را نواختند.


*تجلیل از مقام هنری مشکاتیان

بخش تقدیر از مشکاتیان با پخش نماهنگی از دوران زندگی هنری مشکاتیان آغاز شد و قبل از اینکه این هنرمند برای تجلیل بر روی صحنه بیاید عباس سجادی مجری این برنامه به قرائت پیام تبریک داریوش صفوت پرداخت و سپس از فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر ملی محمدرضا شجریان خواست تا برای اهدای تندیس هشتمین جشن خانه موسیقی و هدیه ویژه به مشکاتیان به روی سن بیاید.
فخرالدینی پس از ورود به صحنه پشت تریبون قرار گرفت و گفت:این اتفاق بسیار مبارک است خوشحالم که چهره خوب هنر ما،مشکاتیان به این افتخار نایل شد.این کار سمبولیک زیبایی است و از طرف خودم دوستانم و ارکستر ملی به ایشان تبریک می‌گویم.
شجریان نیز گفت:برای پرویز مشکاتیان زودتر از اینها باید بزرگداشت گرفته می‌شد ولی همین هم غنیمت است.خوشحالم که در جمع شما هستم و شب پرخاطره‌ای را با هم داریم. امیدوارم پرویز عزیز همچنان به هنر ارزنده‌اش ادامه دهد و ما هم در کنارش هستیم. از اساتید و خانواده‌هایشان و همه عزیزان که امشب را با هم گذارنده‌ایم تشکر می‌کنم.
*دو اجرا و یک تقدیر
جرای ارکستر زهی پارسیان از دیگر برنامه‌های جشن هشتم خانه موسیقی بود که برای لحظاتی قطعاتی از موسیقی کلاسیک را اجرا کردند.پس از اجرای این گروه مصطفی کمال پورتراب و داوود گنجه‌ای برای تقدیر از سه دهه فعالیت موسیقایی گروه کامکارها به روی سن آمدند و تندیس و هدیه جشن خانه موسیقی را به پشنگ کامکار به عنوان نماینده گروه اهدا کردند.البته قبل از این تقدیر نماهنگی از معرفی گروه کامکارها پخش شد.
در پایان مراسم گروه موسیقی کامکارها دو قطعه با عنوان «خانه‌ام ابری است» و «به یاد مادر»را اجرا نمودند.
*حاشیه‌های جشن هشتم خانه موسیقی
-برای اولین بار بلیت‌های جشن خانه موسیقی با قیمت بالا فروخته شده بود.
-جشن این دوره با استقبال زیادی مواجه شد اما بعد از گذشت حدود 1 ساعت از شروع برنامه تعداد زیادی از مخاطبان تالار را ترک کردند.
-در لحظه ورود شجریان به تالار، دوستدارانش با حلقه زدن به دور او و در آغوش گرفتنش از این هنرمند بنام کشورمان استقبال کردند.
-ردیف‌های انتهایی تالار بزرگ کشور به خبرنگاران برای تهیه گزارش اختصاص پیدا کرده بود.جایی که سن تالار به هیچ عنوان دیده نمی‌شد.
-برنامه با یک ساعت و ربع تاخیر شروع شد.
-سالن‌های بیرونی تالار بزرک کشور به دلیل انبوهی از زباله و کاغذ به انبار تبدیل شده بود.

منبع : مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد