موسیقی راک به افغانستان باز می‌گردد

 

موسیقی راک به افغانستان باز می‌گردد

نوشتۀ فرید وهابی

بعد از ٣٥ سال، یک کنسرت موسیقی راک در پارک معروف شهر کابل- باغ بابر- برگزار شد. استقبال گرم جوانان افغان، گروه‌های شرکت‌کننده را متحیر کرد. بیش از پانصد نفر، از شهرهای دیگر، از جمله از قندهار، برای تماشای کنسرت به کابل آمده بودند.این کنسرت شش ساعته، دو بار، به خاطر پخش اذان، متوقف شد.

پس از حدود سی سال غیبت، روز شنبۀ گذشته صدای موسیقی راک در افغانستان شنیده شد. چندین گروه استرالیایی، قزاق و افغان، کنسرتی را به مدت شش ساعت در باغ بابر، پارک معروف شهر کابل، برگزار کردند. نزدیک به پانصد نفر از سراسر کشور برای تماشای این کنسرت جمع شده بودند.
با توجه به همۀ ممنوعیت‌های سال‌های گذشته، برگزاری این کنسرت معنایی تاریخی و نمادین به خود گرفت. این جشنواره برای اولین بار بعد از ٣٥ سال در افغانستان برگزار می گردد.
ظاهراً قرار بوده که کنسرت‌ها در مرکز فرهنگی فرانسه اجرا شود اما در نهایت، مسائل امنیتی باعث شده که باغ بابر برای محل برگزاری انتخاب گردد.
فروش نوشابه‌های الکلی در طی کنسرت ممنوع بود و صدای موسیقی در دو نوبت، هنگام پخش اذان، متوقف شد.
یکی از تماشاگران به خبرگزاری رویترز گفت: "من از قندهار می‌آیم. آمده‌ام تا از سرطان طالبان فرار کنم". گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره، از استقبال گرم مردم حیرت کردند. به گفتۀ یک گیتاریست روس، "موسیقی راک دنیا را عوض می‌کند... امیدواریم که افغانستان را هم عوض کند".
این جشنواره به ابتکار یک موسیقی‌دان استرالیایی به اسم تراویس برد* برگزار شد. او که خبرنگار عکاس است، پس از مدتی اقامت در کابل، یک گروه موسیقی تشکیل داد. وی گفت که استعداد و شور و شوق نوازندگان افغان او را به برگزاری کنسرت ترغیب کرده است.

"روزنامۀ افغانستان" در سایت خود می‌نویسد: "راک به عنوان یک ژانر موسیقی، در افغانستان تازگی ندارد. شاید اولین راکر افغان احمد ظاهر باشد که برای نخستین بار استفاده از سازهای غربی را در افغانستان عمومی کرد و ذایقه سنتی مردم افغانستان را نسبت به موسیقی مدرن تغییر داد. البته احمد ظاهر به خاطر اشعار کلاسیکی که در آثارش استفاده می کرد و نیز به خاطر تلفیق موسیقی محلی با موسیقی غربی، نمی‌تواند یک راکر به معنای غربی کلمه به شمار بیاید. او فقط توانست عناصری از موسیقی راک را به صحنه هنری افغانستان معرفی کند. او در زمانی می زیست که الویس پرسلی، سلطان موسیقی راک در دهه هفتاد میلادی در اوج محبوبیت خود قرار داشت. احمد ظاهر نه تنها در موسیقی، بلکه در فشن (مد) و لباس هم بسیار تحت تأثیر این ستاره آمریکایی بود، و به همین جهت تأثیر راک را در کارهای او می‌توان مشاهده کرد. پس از احمد ظاهر هرچند استفاده از سازهای غربی در موسیقی افغانی همچنان ادامه یافت، ولی هیچگاه در افغانستان یک حرکت موسیقایی که متأثر از تحولات عرصه موسیقی در جهان باشد پدید نیامد. دلیلش شاید به قدرت رسیدن حکومت کمونیستی در دهه هشتاد میلادی باشد که رابطه افغانستان را با جهان بیرون (به استثنای شوروی) قطع کرد و هنرمندان افغانستان از قافله هنری جهان عقب ماندند".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد